A vázszerkezet

Kihívások, amelyek a projektet generálták:

  • emisszió-mentes közlekedés támogatása,
  • rugalmas alkalmazkodás a változó közösségi közlekedési igényekhez.

A projekt tárgya – a DUELBUS

Egy olyan jármű-szerelvény vázszerkezetének megtervezése és vizsgálata , amely jármű:

  • szóló üzemmódban tisztán elektromos járműként, tisztán akkumulátoros hajtással üzemel,
  • szerelvény üzemmódban a pótkocsiba beépített diesel/generátor egység állítja elő a szerelvény mozgatásához szükséges többlet-energiát,
  • szállítható utasok száma ~45 fő >>> 100 fő között a napi közlekedési igényekhez alakítható.

A projekt jelenlegi állása

Megtörtént a hajtási rész elemeinek kiválasztása, de menet közben a piaci igények módosulása miatt ezekben változtatásokat végeztünk (hajtó motor típusa, elhelyezése, jármű hatósugarának növelése – akkumulátor tömegének növelése).

Ezek alapján elkészítettük, illetve módosítottuk a főterveket.

Elkészültek a vezető kocsi és a pótkocsi részletes tervei.

Véges-elem számításokat végeztünk a konstrukció szilárdsági ellenőrzésére, illetve lefolytattuk a terv-zsűriket.

A konstrukció ismeretében elkészítettük a beszerzési tervet, elindítottuk a vázszerkezet gyártásához szükséges anyagok megrendelését.

A töréstesztekhez részegységeket gyártottunk és elvégeztük a törésteszteket.

A váz fődarabokhoz (padlóváz, oldalvázak, tetőváz, homlok- és hátfalak) megtörtént az alkatrészgyártás.

Ezek után az összeállított fődarabokból állítottuk össze a karosszéria vázszerkezetét hegesztéssel, amit varratmegmunkálás és vázegyengetés követett, illetve a két kocsitestet összekötő vonószerkezet prototípusát is elkészítettük.